مرتب کردن دندان

داشتن یک طرح لبخند زیبا در افزایش اعتماد به نفس تاثیر ویژه ای دارد. کجی و نامرتبی دندان ها از جمله عارضه های فک و دندان بوده که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. امروزه شیوه های نوین و تخصصی در مرتب کردن دندان ها به وجود آمده اند که نتایج  بسیار مثبتی نیز ارائه می دهند. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با روش های درمان کجی و نامرتبی دندان و اهمیت این کار بیشتر آشنا شویم.

 

 

روش هایی برای مرتب کردن دندان

به طور کلی، روش های متعددی در زیبایی دندان ها وجود دارد. بلیچینگ، ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت و … از جمله آن ها است. اما از جمله شیوه های رایج در در درمان دندان های نامرتب به شرح زیر است:

  • ارتودنسی

یکی از شیوه های تقریباً قدیمی و درعین حال بسیار موثر در مرتب کردن دندان، ارتودنسی است. در این روش از بریس ها که شامل براکت، سیم و انعطاف دهنده ها است، استفاده می شود. در ارتودنسی، بریس های وصل شده به دندان ها با اعمال فشار به دندان ها در طول زمان، باعث قرار گرفتن آن ها در جای صحیح می شوند. در برخی موارد قبل از ارتودنسی دندان های اضافی کشیده و حذف می گردند. میزان نتایج به دست آمده در روش ارتودنسی همواره مثبت است. زمانبر بودن و داشتن هزینه بسیار بالا از جمله معایب ارتودنسی می باشد. ارتودنسی هم برای کودکان و هم بزرگسالان برای درمان عارضه نامرتبی دندان ها قابل استفاده است. شایان ذکر است، بکارگیری ارتودنسی در سنین پایین اثرات مثبت تری برای درمان نامرتبی دندان ها و حتی ناهنجاری های فکی خواهد داشت.

 

 

  • کانتورینگ

کانتورینگ یا همان تراش و فرم‌دهی دندان، یکی دیگر از روش های مرتب کردن دندان است. در این شیوه دندانپزشک، بخشی از دندان هایی که کج و بیرون زده هستند را تراشیده تا دندان ها صاف و مرتب دیده شوند. به دلیل از بین رفتن بخشی از مینا دندان در کانتورینگ، دندانپزشک از پولیش بعد از تراشیدن دندان استفاده می کند. این روش در مقایسه با ارتودنسی هزینه کمتری دارد. شایان ذکر است، روش کانتورینگ برای دندان هایی که به صورت شدید نامرتب هستند، توصیه نمی شود.

  • ونیر

ونیر یا همان لمینت درواقع روکش های نازک ساخته شده از مواد پرسلینی سرامیکی بوده که روی دندان ها قرار می گیرند. این روکش ها مطابق با اندازه، شکل و رنگ دندان های شما ساخته می شوند. برای دندان های ناصاف، فاصله دار، شکسته و بد‌شکل، ونیر می تواند بهترین انتخاب باشد. ونیر در درمان نامرتب بودن دندان ها در صورتی استفاده می شود که تعداد محدودی از دندان ها دچار مشکل (کجی، شکستگی ، بد‌شکلی…) باشند. در نظر داشته باشید، لمینت دندان اغلب ضد لک می باشد.

  • کامپوزیت

در کامپوزیت، دندانپزشک از مواد خاصی به نام کامپوزیت رزینی استفاده می کند. ماده‌ی نام برده، شکل داده شده و بر روی دندان مورد نظر چسبانده می شود. این روش نیز در برای پوشش دندان های نامرتب، شکسته، کج، لب پر شده، فاصله دار و … مورد استفاده قرار می گیرد. دقت داشته باشید، کامپوزیت دندان برخلاف لمینت، مقاومت کمی در برابر لک ها دارد. همچنین هزینه کامپوزیت دندان در مقایسه با ارتودنسی و لمینت، کمتر می باشد. کامپوزیت سریع ترین روش برای رفع بهم ریختگی خفیف دندان است. این شیوه تغییر رنگ و زردی دندان ها را نیز پوشش می دهد.

اهمیت مرتب بودن دندان ها

مرتب کردن دندان، علاوه بر جنبه زیبایی، تاثیر ویژه ای در سلامت کلی دندان ها خواهد داشت، به طور کلی، عدم درمان نامرتبی دندان ها، می تواند عوارضی برای فرد به دنبال داشته باشد. از جمله دلایل اهمیت مرتب بودن دندان ها به شرح زیر است.

  • داشتن لبخند زیبا و جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس (طرح لبخند زیبا)
  • با داشتن دندان های صاف و مرتب، طبیعتاً رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان راحت تر انجام می گیرد.
  • داشتن دندان های مرتب به نوعی از ایجاد التهاب و عفونت لثه پیشگیر می کند. از جمله دلایل شایع در عفونت لثه، نامرتبی دندان ها می باشد.
  • با مرتب شدن دندان ها از ایجاد پوسیدگی در آن ها نیز جلوگیری می شود. دندان های نامرتب همواره از روند پوسیدگی سریع تری برخوردار هستند.

 

 

بهترین روش برای مرتب کردن دندان ها کدام است؟

بدون شک، یکی از روش های موثر در مرتب کردن دندان، ارتودنسی است. این روش برای تمام عارضه های نامرتبی دندان از خفیف تا شدید قابل اجرا است. نتایج مثبت حاصل از اجرای ارتودنسی روی دندان همواره بالای ۹۵ درصد است. نتایج انجام شیوه های دیگر در مرتب کردن دندان ها در حالتی که دندان از نوع حادی از نامرتبی برخوردار هستند، ممکن است، مثبت نباشد. می توان ارتودنسی را یکی از بهترین روش ها برای مرتب کردن دندان ها معرفی کرد.

امروزه یکی از نوین ترین شیوه ارتودنسی، “ارتودنسی با لیزر” است. این شیوه در مقایسه با نوع قدیمی آن، غیر تهاجمی است و درد و خونریزی در حین انجام مراحل ارتودنسی را کاهش می دهد. در انجام ارتودنسی با لیزر، دندانپزشک از اشعه ای با طول موج مشخص برای برخی کارها استفاده می کند. از جمله کاربردهای لیزر در حین انجام پروسه ارتودنسی، می تواند به شرح زیر باشد:

  • برداشتن بخشی از بافت لثه، بدون درد و خونریزی (اصلاح بافت و شکل لثه)
  • سنجش میزان پوسیدگی: احتمال ایجاد پوسیدگی در مراحل اولیه از ارتودنسی وجود دارد. دندانپزشک با سهولت بیشتری، میزان پوسیدگی را با لیزر تشخیص خواهد داد. از طرفی حذف عوامل مولد پوسیدگی چون باکتری ها نیز با لیزر قابل انجام است.
  • چسباندن دقیق براکت ها بر روی دندان ها.

سخن پایانی

نامرتبی دندان یکی از عارضه های شایع در افراد به خصوص در کودکان است. با مرتب کردن دندان به صورت زود‌هنگام، می توان از ایجاد دیگر مشکلات حاد برای دندان پیشگیری کرد. انتخاب مناسب ترین روش های درمانی برای مرتب کردن دندان با معاینه دندانپزشک و سنجش میزان نامرتبی دندان ها قابل تشخیص است. امیدواریم این مقاله اطلاعات کامل و مفیدی در مورد مرتب کردن دندان به شما ارائه کرده باشد.