بستن فاصله میان دندان ها

به نظر شما اولین چیزی که در لبخند شما خودنمایی می کند، چیست؟ دندان های شما اصلی ترین و مهم ترین جزء در لبخند شما محسوب می شوند. قطعا اگر دندان های شما زیبا باشند، لبخندی زیبا خواهید داشت و اگر زیبایی خود را از دست داده باشند، لبخند شما نیز بی روح تر شده و زیبایی کمتری خواهد داشت. یکی از مشکلاتی که باعث می شود زیبایی لبخند از بین برود، وجود فاصله میان دندان ها است. دندان ها باید به اندازه یک نخ دندان با یکدیگر فاصله داشته باشند و بودن فاصله بیش از حد در میان دو دندان نشانه نامتناسب بودن آن ها است. خوشبختانه با روش های جدید و نوین پزشکی، می توان بستن فاصله میان دندان ها را انجام داد که در ادامه به روش های این کار اشاره می کنیم.

 

فاصله بین دندان ها؛ مشکلی با روش های درمانی متنوع

در حالت معمول میان دندان های هر فرد باید فاصله اندکی وجود داشته باشد تا بتوان بدون گیر کردن مواد غذایی مختلف، غذا میل کرد و از سلامت دندان ها نیز مراقبت نمود. اما گاهی به دلیل مشکلات خاصی مانند افتادن یکی از دندان ها، رشد نکردن دندان ها به صورت مناسب و … میان دندان ها فاصله می افتد. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه زیبایی لبخند تحت تاثیر قرار می گیرد، غذا خوردن و مراقبت از دندان ها نیز دچار مشکل خواهد شد.

اگرچه فاصله میان دندان ها می تواند ظاهر نامناسبی ایجاد کند، اما خوشبختانه این مشکل راه حل های متنوعی دارد. فقط کافیست که با ما همراه باشید تا با روش های درمان و بستن فاصله میان دندان ها آشنا شوید. در این صورت با خیالی راحت و در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکل شما برطرف خواهد شد.

 

روش های بستن فاصله میان دندان ها

برای اینکه بهترین روش بستن فاصله میان دندان ها را انتخاب کنید، حتما باید نزد یک دندانپزشک بروید. شرایط دندان و لثه هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. از این رو روش انتخابی برای بستن فاصله بین دندان ها نیز می تواند متفاوت باشد. در ادامه به روش های مختلف این کار اشاره می کنیم:

1.براکت دندان نواری

براکت دندان نواری، یکی از روش های بستن فاصله میان دندان ها است. این براکت ها می توانند به خوبی دندان های شما را به هم نزدیک کنند و زیبایی لبخند شما را نیز چندین برابر نمایند. این ابزار مانند یک چسب است که در اطراف دندان قرار می گیرد. افرادی که تمایل دارند نزدیک کردن دندان ها را در خانه انجام دهند، می توانند از این رو کمک بگیرد. با این حال برای اینکه نتیجه خوبی از این روش ببینید، باید صبور باشید و هر روز این چسب را دور دندان های خودتان قرار بدهید.

2.باندینگ دندان با کامپوزیت

برای بستن فاصله میان دندان ها می توان از روش پر کردن این فاصله ها استفاده کرد. در این صورت دندانپزشک از مواد پر کردنی مخصوص برای پر کردن این فاصله استفاده می کند. این فواصل ساخته شده با مواد پرکردنی می توانند به مرور زمان از بین بروند، اما روشی سریع و کاربردی است. رزین کامپوزیت ماده ای است که برای پر کردن فاصله میان دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این روش لازم است که مواد پر کننده در فاصله میان دندان قرار بگیرند. سپس با اشعه ماوراء بنفش می توان آن ها را سفت کرد. امکان انتخاب رنگ کامپوزیت برای باندینگ دندان وجود دارد. بنابراین، در نهایت ماده پر کننده بسیار مشابه با سایر دندان ها است.

3.بستن فاصله میان دندان ها با ارتودنسی

ارتودنسی را می توان به عنوان بهترین روش برای بستن فاصله میان دندان ها شناخت. ارتودنسی می تواند برای همه دندان ها و یا تنها بخشی از دندان ها مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار پزشک از بریس های فلزی استفاده می کند که به دندان ها فشار وارد می کنند و می توانند باعث از بین بردن فاصله میان دندان ها شوند. دندانپزشکان بر اساس شرایط دندان ها و لثه شما، بهترین بریس های ثابت یا متحرک را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

4.لمینت سرامیکی برای بستن فاصله بین دندان ها

لمینت سرامیکی یکی دیگر از روش های بستن فاصله میان دندان ها است. این روش برای مواقعی که فاصله میان دندان ها بسیار زیاد است، مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند زیبایی دندان ها را چندین برابر کند. برای انجام این کار لازم است که پزشک با کمک تصویر رادیوگرافی و معاینه دقیق، مراحل قالب گیری از دندان ها را انجام دهد. سپس با کمک ابزارها و ماده های مخصوص روکش های لمینتی ساخته می شوند و روی دندان نصب خواهند شد. قبل از نصب این لمینت ها باید روی دندان تراشیده شود تا سطح آن صیقلی گردد. پس از تمیز کردن و خشک کردن دندان، می توان لمینت اصلی را روی آن نصب کرد.

 

5.نصب ایمپلنت دندانی

برای بستن فاصله میان دندان ها، گاهی باید اقدام به نصب ایمپلنت دندانی کنید. البته این موضوع زمانی ضروری می شود که میان دندان شما فاصله زیادی قرار داده شده باشد و نتوانید با هیچ یک از روش های ذکر شده این فاصله را پر کنید. در چنین شرایطی می توان با قرار دادن پیج های فلزی در استخوان فک و قرار دادن روکش روی آن، مشکل خالی بودن بخشی از لثه را برطرف کرد.

 

6. جراحی برای بستن فاصله بین دندان ها

گاهی اوقات فاصله زیاد میان دندان ها به علت بزرگ بودن بیش از حد بافت فرنوم لبی ایجاد می شود. در چنین شرایطی می بایست برای درمان این مشکل از روش جراحی استفاده کرد و بافت اضافی را خارج نمود. در اکثر موارد این روش جراحی با بی حسی موضعی انجام می شود. می توان با لیزر و یا تیغ های جراحی بافت اضافه را خارج کرد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بستن فاصله میان دندان ها صحبت کردیم. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند که با مراجعه به دندانپزشک می توانید بهترین آن ها را انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که حتما برای انجام این کار، یک کلینیک و دندانپزشک متخصص را انتخاب کنید. در این صورت حتما از نتیجه کار رضایت کافی خواهید داشت.