سفید کردن دندان

تغییر رنگ دندان‌ها ممکن است به دلیل عوامل متفاوتی اتفاق بیافتد. کدر شدن، زردی یا داشتن رنگ نامطلوب بر روی دندان‌ها ممکن است، تاثیر منفی بر اعتماد به نفس افراد به هنگام خندیدن و صحبت کردن داشته باشد. خوشبختانه، امروزه روش‌های ترمیمی و درمانی متنوعی جهت سفید کردن دندان وجود دارد، که می‌توانند بسیاری از مسائل مرتبط با سلامت و زیبایی دندان‌ها را حل کنند. در ادامه ضمن شرح علل زرد شدن دندان‌ها، با انواع روش های سفید کردن دندان نیز آشنا خواهیم شد.

 

دلایل زرد شدن دندان‌ها

دندان‌ها نیز تحت تأثیر افزایش سن و علل دیگر، از نظر رنگ و استحکام دچار تغییرات مختلفی می‌شوند. جهت رفع مشکلات ناشی از این عوامل، از انواع مختلفی از روش‌های سفید کردن دندان استفاده می‌شود. به طور کلی، عواملی که باعث می‌شوند تغییرات رنگ و زرد شدن دندان‌ها، با سرعت و شدت بیشتری ایجاد شوند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: عدم انجام نظافت منظم و صحیح دندان‌ها می‌تواند، منجر به ایجاد پلاک و رسوبات رنگی بر روی دندان شود.
  • مصرف بی‌رویه مواد غذایی نامناسب و رنگی: مصرف موادی مانند چای، نوشابه، شربت‌های صنعتی و سایر مواد غذایی با رنگ‌های قوی، ممکن است به تغییرات رنگ دندان‌ها منجر شود.
  • استفاده از دخانیات: دخانیات مانند سیگار و قلیان می‌توانند به دندان‌ها آسیب برسانند و موجب زرد شدن رنگ دندان‌ها شوند.
  • وجود ترکیبات شیمیایی مانند کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید در دهانشویه‌ها: این دسته از مواد شیمیایی ممکن است، تأثیر مستقیمی بر رنگ دندان‌ها داشته باشند.

در نتیجه، مراقبت دقیق از دندان‌ها و کاهش مصرف مواد مضر می‌تواند، به حفظ رنگ و استحکام دندان‌ها کمک کند و نیاز به انجام روش های سفید کردن دندان را تا حد چشمگیری کاهش دهد. روش‌های سفید کردن دندان‌ها به طور کلی به دو دسته روش‌های تخصصی تحت نظر دندان‌پزشک و روش‌های عمومی و خانگی تقسیم می‌شوند، که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش‌های ترمیمی و درمانی متنوعی جهت سفید کردن دندان وجود دارد.

 

روش‌های خانگی سفید کردن دندان

در متد خانگی، می‌توان از خمیرهای دندان سفیدکننده جهت سفید کردن دندان استفاده کرد. در این روش، رنگ دندان حفظ می‌شود و به شدت سفید نمی‌شود. همچنین، علاوه بر خمیر دندان‌های سفید کننده، می‌توان از مواد طبیعی خوراکی نظیر زنجبیل، موز، توت فرنگی، بلور نمک، جوش شیرین، زردچوبه، سرکه سیب و … به این منظور استفاده نمود. در این میان استفاده از جوش شیرین، سریع‌ترین روش خانگی برای سفید کردن دندان‌ها است، اما باید بدانید که استفاده از این مواد به صورت مداوم، می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. توجه داشته باشید که، این مواد نمی‌توانند به صورت دائمی موجب سفید شدن دندان‌ها شوند.

 

استفاده از جوش شیرین، سریع‌ترین روش خانگی برای سفید کردن دندان‌ها است.

 

آشنایی با روش‌های تخصصی سفید کردن دندان

شما می‌توانید با توجه به نوع و علت تغییر رنگ دندان‌هایتان، از انواع روش‌های تخصصی جهت سفید کردن دندان‌‌ها و بهبود رنگ و ظاهر آن‌ها استفاده نمایید. برخی از موثر‌ترین و رایج‌ترین نوع این روش‌ها عبارتند از:

 

سفید کردن دندان با استفاده از جرمگیری

جرم‌گیری دندان فرآیندی است که، از آن به منظور از بین بردن پلاک‌های تشکیل شده روی دندان و نیز حذف کامل رسوبات رنگی تشکیل شده بر روی سطح آن‌ها استفاده می‌شود. این فرآیند به دندانپزشک امکان می‌دهد تا از وخامت وضعیت لثه جلوگیری کرده و به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک کند. جرم‌گیری دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود. دندانپزشک عمدتاً وظیفه دارد اطراف و زیر خط لثه در جلو و پشت دندان‌های شما را به منظور حذف پلاک و جرم تمیز کند. این فرآیند باعث پاکسازی باکتری‌ها و جرم‌های موجود در دندان‌ها و لثه‌ها و سفید کردن دندان‌ها می‌شود.

عملیات جرمگیری با حذف جرم‌ها و رسوبات رنگی موجود بر سطح دندان، موجب سفید کردن دندان‌ها می‌شود.

 

سفید کردن دندان با کمک روش بلیچینگ

یکی از کاربردی‌ترین روش ‌های سفید کردن دندان، روش بلیچینگ است. در این روش، دندانپزشک از یک ژل خاص که حاوی پراکسید است، استفاده می‌کند تا دندان‌ها را سفید کند. همچنین، از پرتوهای لیزر نیز در این روش جهت افزایش میزان تاثیر بر دندان‌ها استفاده می‌شود. پرتوهای لیزر موجب افزایش نفوذ ژل شده و باعث می‌شوند، لکه‌های رنگی موجود بر روی دندان‌ها سریع‌تر حل شوند. پس از مدت زمان مشخص، دندانپزشک لایه ژل قبلی را از سطح دندان‌ها برداشته و لایه دیگری از ژل را بر روی آنها قرار می‌دهد. فرآیند سفید کردن دندان با روش بلیچینگ به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌شود، اما معمولاً در یک جلسه کوتاه و در مطب دندانپزشک انجام می‌پذیرد. نوع دقیق لیزر مورد استفاده در بلیچینگ، بر اساس شرایط دندان‌های شما تعیین می‌شود. روش بلیچینگ دارای مزایایی همچون زمان اجرا کم، تأثیرگذاری بالا، ماندگاری خوب و عدم وارد کردن آسیب به مینای دندان‌ها می‌باشد.

یکی از کاربردی‌ترین روش ‌های سفید کردن دندان، روش بلیچینگ است.

 

سفید کردن دندان با استفاده از روش ونیر لمینت

در روش لمینت دندان، با استفاده از لایه‌های نازک سرامیکی که به صورت تخصصی برای امور دندانپزشکی طراحی شده‌اند، سطح جلوی دندان‌ها پوشانده می‌شود. به عبارت دیگر، لایه‌های سرامیکی به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و عیوبی نظیر تغییر رنگ، تیرگی، ترک خوردگی، لب پریدگی و … را مخفی می‌کنند. این روش عمدتاً زردی دندان یا تیرگی را از بین نمی‌برد، بلکه فقط آنها را مخفی می‌کند. هزینه انجام این روش بالا می‌باشد و بیشتر برای برطرف‌سازی تغییرات رنگ داخلی دندان‌ها مناسب است.

استفاده از لمینت سرامیکی، بیشتر برای برطرف‌سازی تغییرات رنگ داخلی دندان‌ها مناسب است.

 

سفید کردن دندان با کمک روش باندینگ

این روش سفید کردن دندان، تقریباً مشابه روش ونیر لمینت است. در روش باندینگ، دندانپزشک با ایجاد یک پوشش سطحی بر روی دندان‌ها، موجب مخفی کردن عیوب و تغییر رنگ آن‌ها می‌شود. در روش باندینگ، به جای استفاده از لایه‌های سرامیکی، از رزین کامپوزیتی استفاده می‌شود که دارای رنگی مشابه دندان‌هاست. رزین کامپوزیتی باعث می‌شود تا تمام دندان‌ها به صورت یکنواخت به رنگ سفید در آمده و تغییرات رنگ دندان‌ها از بین برود. این روش مناسب برای تغییرات رنگ داخلی، خارجی و تغییرات رنگ ایجاد شده به دلیل پیری است و می‌توان با استفاده از آن، دندان‌های خود را سفید کرد.

سفید کردن دندان با کمک روش باندینگ

 

استفاده از روکش دندان

برای پوشاندن نقص‌ها و عیوب دندانی مانند ترک‌ها، تغییر رنگ و لب پریدگی، می‌توان از روکش دندان استفاده کرد. این روش یکی از مؤثرترین روش‌های پوششی جهت سفید کردن دندان‌ها به شمار می‌آید. در این روش، سطح دندان‌ها با استفاده از یک لایه محافظ و روکش سرامیکی مشابه با رنگ دندان، پوشانده می‌شود. این روش نسبت به روش‌های ونیر لمینت و باندینگ عملکرد بهتری دارد، اما هزینه آن بیشتر از هزینه روش باندینگ است. همچنین، سرامیک‌های استفاده شده در این روش حساسیت بیشتری دارند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. از طرفی، باید از خوردن غذاها و میوه‌های سفت نیز پس از روکش کردن دندان‌ها خودداری کرد.

روکش کردن، یکی از مؤثرترین روش‌های پوششی جهت سفید کردن دندان‌ها است.

 

اقدامات مراقبتی دندان پس از سفید کردن

اگر از هر یک از روش‌های رایج برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کرده‌اید، برای جلوگیری از بازگشت به زردی و حفظ رنگ سفیدی آنها، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • اجتناب از مصرف بیش از حد محصولات دارای فلوراید.
  • خودداری از مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و چای.
  • کنترل مصرف سیگار و محصولات دخانیاتی.
  • پرهیز از مصرف غذاهایی که ممکن است به تغییر رنگ دندان‌ها منجر شوند، از جمله غذاهای پرادویه.
  • پس از مصرف موادی مانند قهوه، چای، نوشابه و شکلات، فوراً دندان‌ها را بشویید.
  • در مواردی که دندان‌ها مشکل دارند، به منظور جلوگیری از تغییر رنگ داخلی دندان‌ها باید اقدام به انجام عمل عصب‌کشی نمود.